Muutama arvio ajankohtaiskeskusteluun puolustuskyvystä, sotilaiden eroamisiästä ja rajallisista resursseista
Porin Suomi Areenassa kokoomuksen puoluevaltuuston puheenjohtaja kansanedustaja Heikki Autto esitti kaksi päivää sitten 14.7, että asevelvollisuuden uudistamista selvittävän parlamentaarisen komitea voisi nostaa reservin yläikärajaa nykyisestä 60 vuodesta ylöspäin.
Kansanedustaja Heikki Auton aloitetta voi täysin kannattaa. Reservin yläikärajan nostamista esimerkiksi kahdella vuodella voi perustella yleisen elinajanodotteen kohoamisella, aivan samoin kuin tuoretta ja asteittain voimaan tulevaa eläkeuudistustakin perustellaan.
Ikärajan muutos voisi myös kasvattaa
sijoitetun reserviläisten ja reserviupseerien joukkoa. Reservinupseeri voi
yletä majurin tai jopa everstiluutnantin arvoon. Tässä tarkastelussa on
kuitenkin hyvä muistaa myös sodan ajan tehtävien asettama vaatimus fyysiselle
suorituskyvylle ja kenttäkelpoisuudelle. Jos reservin yläikärajan nostamista
koskevan keskustelua viritetään, sen rinnalla olisi perusteltua tarkastella
myös kantahenkilökunnan eläkeikään liittyvää lainsäädäntöä ja sen kehitystä.
Kantahenkilökunnasta eläköityvät upseerit muodostavat oman sijoituskelpoisen kaaderin eli reservissä olevan henkilöstön. Voidaan esittää arvioita sen koosta ja mittakaavasta suhteessa asteittain etenevän eläkelainsäädännön uudistukseen ja suhteessa nykyiseen sodan ajan joukkojen kokoon.
Sotilaiden yleistä alhaisempaa eläkeikää on kautta aikojen perusteltu sillä, että näin saadaan reserviin ammattitaitoista päällystöä, joka on sitten sodan tullen käytettävissä. Puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen sotilas- ja siviilihenkilöstön eläketurvaa hoidetaan sotilaseläkejärjestelmällä. Sotilaseläkejärjestelmän muodostavat Valtion eläkelain sotilaisiin sovellettavat erityissäännökset, jotka poikkeavat muusta työeläkelainsäädännöstä sekä tekniikkansa että eläketurvan tason osalta. Yleiseen eläkejärjestelmään verrattuna keskeiset eroavaisuudet sotilaseläkejärjestelmässä ovat eläkepalkan määräytymisessä, eläkekarttuman kertymisessä sekä alhaisemmassa eroamisiässä.
Kantahenkilökunnasta muodostetun
kaaderin kokoa olisi aiheellista arvioida ennen muuta sen ylläpidon vaihtoehtoiskustannusten
näkökulmasta. Sen koko olisi kustannustehokkainta suhteuttaa vastaamaan sodan
ajan joukkojen kokoa.
Sotilaseläkejärjestelmän piiriin kuuluvien eläkeoikeus voi
syntyä palvelusvuosien perusteella, eroamisiässä tai yleisessä vanhuuseläkeiässä.
Eläkeoikeus palvelusvuosien perusteella syntyy yleensä ennen eroamisiän
mukaista eläkeoikeutta, jos tähän on oikeutettu. Eläkeoikeus syntyy viimeistään
eroamisiässä.
Vuoden 1995 valtion eläkeuudistus kohotti kantahenkilökunnan
eläkeikää sen nykyiselle tasolleen. Vuonna 1995 puolustusvoimien sodan ajan
vahvuus oli 540 000 sotilasta, tämä ilmenee valtioneuvoston vuoden 1997
puolustuspoliittisesta selonteosta.
Selonteon suunnittelukaudella 2005-2012 puolustusvoimien sodan ajan
vahvuutta laskettiin 350 000 sotilaaseen. Selonteon mukaan sodan ajan
organisaatiosta poistetaan etupäässä sellaisia joukkoja, joiden kalustosta
ollaan ikääntymisen myötä luopumassa. Valtioneuvoston puolustuspoliittinen
selonteko 1997: ”Yleinen kehitys Euroopassa ja lähialueilla mahdollistaa
kuitenkin sodan ajan puolustusvoimien vahvuuden pienentämisen, edellyttäen että
jäljelle jäävien joukkojen teknistä tasoa nostetaan.” Lausumassa korostuu
joukkojen tekninen taso.
Puolustusvoimauudistuksessa v. 2012-2014 puolustusvoimien sodan ajan vahvuus asetettiin 230 000
sotilaaseen. Valtioneuvoston puolustusselonteossa 5/2017 on kirjaus: ”Suomi
parantaa koko maan puolustuskykyä tehostamalla nykyiseen 230 000 sotilaan
vahvuuteen kuulumattomien joukkojen käyttöä. Sodan ajan perustamisorganisaatio
liitetään osaksi paikallisjoukkoja ja riittävän koulutustason saavuttaneita
varusmiehiä käytetään valmiuden kohottamisen ja kriisiajan tehtäviin.
Vahvuuteen sisällytetään myös kriisitilanteessa tarvittaessa puolustusvoimiin
liitettävät rajajoukot. Näin ollen sodan ajan joukkojen määrä on noin 280 000
sotilasta.” Puolustusministeri Jussi Niinistön selontekoon tekemä kirjaus
perustamisorganisaation ja rajavartioston ja vanhemman varusmiesikäluokan,
yhteensä 50 000 sotilasta, liittämisestä kriisiajan ja valmiuden kohottamisen
ja sodan ajan joukkoihin ei kuitenkaan muuta asetelmaa päällystöreservin tarpeen osalta, koska kyseiset
organisaatiot sisältävät myös päällystön.
Kantahenkilökunnasta koulutetun kaaderin määrää säätelevä
eläkelainsäädäntö on pysynyt ennallaan vuoden 1995 eläkeuudistuksen jälkeen kuluvalle vuosikymmenelle saakka.
Kuluvan vuosikymmenen aikana asteittain voimaan tulevassa
eläkeuudistuksessa vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneiden alin vanhuuseläkeikä
sopeutetaan elinajanodotteen muutokseen. Elinajanodotteen perusteella
määriteltyä eläkeikää sovelletaan ensimmäisen kerran vuonna 2030 eläkkeelle
jääviin. Tarkoituksena on, että eläkeajan ja työssäoloajan välinen suhde
pysyisi samalla tasolla kuin se on vuonna 2025. Eläkejärjestelmässä noudatettavaa
alinta vanhuuseläkeikää nostetaan asteittain. Vanhuuseläkeikä nousee siten,
että vuonna 1955 syntyneistä alkaen alin vanhuuseläkeikä nousee nykyisestä 63
vuodesta kolmella kuukaudella jokaista ikäluokkaa kohti, kunnes se on 65
vuotta. Vuonna 1962 syntyneet ovat ensimmäinen ikäluokka, jonka alin
vanhuuseläkeikä on 65 vuotta.
Eläkeoikeus palvelusvuosien perusteella syntyy yleensä ennen
eroamisiän mukaista eläkeoikeutta, jos tähän on oikeutettu. Eläkeoikeus syntyy
viimeistään eroamisiässä. Työkyvyttömyys- tai osatyökyvyttömyyseläke ja
perhe-eläke myönnetään puolustushallinnon ja rajavartiolaitoksen palveluksessa
oleville samoilla perusteilla kuin muillekin valtion työeläketurvan piirin
kuuluville. Sotilasviranhaltijalla ei ole oikeutta osa-aikaeläkkeeseen.
Sotilaalla tarkoitetaan sotilaskoulutusta vaativassa virassa
tai tehtävässä tai erikseen säädetyssä sotilasvirassa palvelevaa virkamiestä.
Uuden sotilaan eläkeikä on pääsääntöisesti 55 vuotta. Pääsääntöisesti uusi
sotilas on henkilö, joka on tullut puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen
palvelukseen sotilasvirkaan vuoden 1992 jälkeen ja ennen vuotta 1993 tullut on
vanha sotilas.
Puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen sotilas- tai
siviilihenkilöllä on oikeus vanhuuseläkkeeseen eroamisiässä, jos tämä
työskentelee virassa, johon on erikseen säädetty eroamisikä. Eroamisiät on
säädetty puolustusvoimista annetun lain (551/2007) 47 §:ssä ja
rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain (577/2005) 35 a §:ssä. Uusien
sotilaiden eroamisikä on 55 vuotta, ellei eroamisiäksi ole muuta säädetty.
Tästä poikkeuksena ovat upseerin tai opistoupseerin virassa palvelevat uudet
sotilaat, jotka voivat erota palveluksesta 48 vuotta täytettyään ja saada
palvelusvuosien mukaisen eläkkeen 55-vuotiaana edellyttäen, että 30 vuoden
sotilaseläkeaikavaatimus täyttyy. Sotilasvirassa palveltua aikaa on siis oltava
48 vuoden iän täyttyessä vähintään 23 vuotta. Niin sanotut vanhat upseerit ja
opistoupseerit voivat saada eläkeoikeuden palvelusvuosiensa perusteella. Vanha
sotilas voi jäädä eläkkeelle palvelemansa sotilaseläkeajan perusteella ennen
eroamisikää, mutta viimeistään eroamisiässä. Meneillään olevassa eläkeuudistuksessa sotilaseläkejärjestelmään
kuuluvien henkilöiden vanhuuseläkeiät nousevat portaittain samassa suhteessa kuin ne nousevat muilla
palkansaajilla.
Suomen Sotilas-lehden asiantuntija on vuonna 2012 selvittänyt
eläkkeelle siirtyneen sijoituskelpoisen kantahenkilökunnan vuosittaista kokonaiseläkesummaa.
”Alle 60-vuotiaille, siis periaatteessa ennen aikojaan eläkkeelle päästetyille
ja sijoituskelpoisille sotilaille maksetaan eläkkeitä noin 100 miljoonaa
euroa.” Todellisen summan asiantuntija arvioi suuremmaksi: ”Summa on tilastossa
tällä tavalla rajattuna liian pieni, koska se ei sisällä edellä mainittuja noin
350:tä everstiä/kommodoria tai noin sataa kenraalia, jotka kuuluvat reserviin
vielä tuonkin iän jälkeen. Olennaisin luku on tuo 100 miljoonaa euroa, joka suhteutettuna
esimerkiksi vuosittain Puolustusvoimien maksamiin noin 800 miljoonan euron
palkkoihin on aika paljon.”
Hallituksen esityksessä eduskunnalle työeläkejärjestelmää
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi (16/2015) on kirjattu: ”Esityksen
keskeisenä tavoitteena on pidentää työuria. Elinajanodote on kasvanut odotettua
nopeammin ja tarkoituksena on, että osa pidentyneestä elinajasta käytetään
työntekoon. Keskeistä työurien pidentämisen kannalta on eläkeikärajojen nosto
ja niiden sitominen elinajanodotteen kehitykseen vuoden 2025 jälkeen.
Tavoitteena on, että 25 vuotta täyttäneen eläkkeellesiirtymisiän odote nousisi
vuoteen 2025 mennessä vähintään 62,4 vuoteen.”
”Työurien pidentäminen nähdään välttämättömänä huoltosuhteen, julkisen talouden tasapainon sekä työeläkemaksuun kohdistuvan nousupaineen takia. Esityksessä ehdotettujen muutosten yhtenä tavoitteena onkin tukea julkisen talouden kestävyysvajeen ratkaisemista. Työurien pidentymisen kautta voidaan edistää työllisyyttä ja kasvattaa talouden yhteenlaskettuja työtuloja. Kestävyysvajetta voidaan supistaa myös eläkkeiden maksuun tarvittavia julkisia menoja pienentämällä.”
Ja edelleen hallituksen
lakiesityksen mukaan:
”Työurien pidentämisestä johtuva työllisyyden kasvu sekä
vähentäisi eläkemenoja että kasvattaisi bruttokansantuotetta, ja tätä kautta
tukisi julkisen talouden kestävyyttä. Esityksen tavoitteena on myös turvata
työeläkejärjestelmän rahoituksellinen kestävyys. Työurien pidentyessä
työtulosumma kasvaa ja tukee myös työeläkkeiden rahoituspohjaa. Näin voidaan
hillitä työeläkemaksun nousupaineita.”
Saman lakimuutoksen mukaan sotilaiden eläkeikä on nousemassa
kuluvan vuosikymmenen aikana nykyiseltä yleistä eläkeikää selvästi alemmalta
tasolta eliniänodotteen kasvamisen verran. Eli samassa suhteessa ja portaittain ja
määrämitaltaan korkeintaan saman verran kuin yleisen eläkeiän nousu. Siitä huolimatta
eläkeuudistus ei vastaakaan Suomen Sotilas-lehden asiantuntijan esille
nostamaan kysymykseen, muodostaako nykyinen eläkeikäjärjestely
kantahenkilökunnasta kaaderia yli sen tarpeen mitä sodan ajan
joukkojen nykyinen määrä edellyttää. Jos vastaus on myönteinen niin yli todellisen tarpeen vuosittain
maksetulle eläkesummalle voidaan laskea vaihtoehtoiskustannus. Eläkkeisiin
käytetyllä rahalla olisi hankittavissa teknistä puolustuskykyä ja varusteita ja
lisää kertausharjoituksia esimerkiksi maavoimien suorituskyvyn parantamiseen.
Eli puolustuskyvyn uskottavuuden parantamiseen.
Voimme olla varmoja, että jokaisen reserviläisen tavoin myös
kantahenkilökuntaan kuuluville Suomen puolustuskyky on tärkeämpi kuin oma
urakehitys tai omat eläke-edut. Sen vuoksi sotilaiden eläkelainsäädäntöä
olisikin syytä tarkastella ja punnita kokonaisuutena uudelleen myös
resurssien käytön tehokkuuden näkökulmasta. Tarkoituksenmukaisuus ja tehokkuus ratkaisevat, pienellä valtiolla ei ole varaa mihinkään muuhun silloin kun turvallisuudesta on kysymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti